Teemu Kammonen

Transport Tycoon vs. Simutrans

  • Pädin Transport Tycoonissa väylät rakennetaan pala kerrallaan. Kuvakaappauksen maasto poikkeuksellisen tasainen.
    Pädin Transport Tycoonissa väylät rakennetaan pala kerrallaan. Kuvakaappauksen maasto poikkeuksellisen tasainen.
  • Simutrans ei ole kaunis, mutta se on yksityiskohtainen. Hyvin yksityiskohtainen.
    Simutrans ei ole kaunis, mutta se on yksityiskohtainen. Hyvin yksityiskohtainen.
  • OpenTTD tarjoaa vanhan klassisen Transport Tycoonin pöytäkonepelailuun. Vähän uutta, mutta miksi vaihtaa toimivaa.
    OpenTTD tarjoaa vanhan klassisen Transport Tycoonin pöytäkonepelailuun. Vähän uutta, mutta miksi vaihtaa toimivaa.

Viikolla lähimmäiseni saivat kuulla kaksi suru-uutista. Transport Tycoon on ilmestynyt iPad-versiona Applen kauppaan. Ja uusi versio Simutransista on nyt jakelussa.

Transport Tycoon löi ysärillä laudalta kaikki aiemmat kokemukseni liikennesimulaattoreista. Railroad Tycoon oli hieno, mutta keskittyi 1990-luvun alun tapaan yksinkertaisesti yhteen liikennevälineeseen: juniin. Hatunnosto Sid Meierille, mutta se oli menoa heti TT:n ilmestyttyä.

Nyttemmin Transport Tycoonia on kehitetty OpenTTD-projektissa. Avoimen lähdekoodin peli tarjoaa liikennesimuun vihdoin kunnollisen verkkopelimahdollisuuden, mutta jää hieman yksiulotteiseksi ajantappajaksi. Varsinkin, kun pelin säännöt suosivat suoraviivaista pitkän matkan rahtiliikennettä raiteilla. Näpräily kaupunkien kanssa – lempi puuhaani – uupuu OpenTTD:n moninpelistä lähes kokonaan. Liikaa lapsia hiekkalaatikolla nääs.

 

OpenTTD:n ja Transport Tycoonin suurinta ongelmaa ei edelleenkään ole ratkaistu. Transport Tycoonien tavaraa ja matkustajia riivaa yhä pakkomielteinen eskapismi: kukaan tai mikään kun ei varsinaisesti ole menossa minnekään, kunhan vain pääsee tältä asemalta jonnekin.

TT:n maailmassa voi rakentaa Helsingin päärautatieaseman, haalia tuhansia matkustajia päivässä ja viedä heidät sitten Mäntsälään – eikä kukaan heistä ole tulossa takaisin.

Pädin Transport Tycoon on silti onnistunut peli. Applen laitteille on vähänlaisesti tarjolla järkevää, realistista simulaattoriviihdettä. Siksi näppäilin heti luottokorttini numeron ja pulitin 5,59 € tietäen pettymyksen mahdollisuuden. Pettymys ei käyttänyt tilaisuuttaan.

 

Pädin TT on pelillisesti hyvin onnistunut versio klassikosta. Käytettävyydessä on toki hiomista ja paljon.

Peli on maastoa kaukaa katsottuna aika kaunis. Vuodenajat vaihtelevat ja liikennevälineet on piirretty hyvin. Lähelle zoomatessa grafiikka pikselöityy ja muuttuu osin vaikeaselkoiseksi mössöksi. Kolmiulotteiseen maailmaan sijoittuvaksi peliksi maastonmuodot on paikoin yllättävän vaikea hahmottaa.

Teiden ja ratojen rakentelu on toteutettu simppelillä lisää seuraava pala –metodilla. Tässä on puolensa. Esimerkiksi pädin SimCityyn verrattuna rakentaminen on helppoa. Sormi on yllättävän epätarkka viivanvetoon, joten palastelu toimii kelvosti. Nurjaa on mainittu maaston hahmottamisen vaikeus ja ne perhanan puut, jotka peittävät näkyvyyden.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun lähtee ylittämään vuoristoa ja päätyy rakentamaan törkyisen kalliin junaradan, joka päättyy vuodenseinään sopivan palan puutteessa. Peli myös rankaisee virheistä, sillä rata- ja tiepalojen takaisinostohinta on pienempi kuin myyntihinta.

Toinen rakentelun ongelma on aika. Sadan ruudun väyläpätkä vie helposti viisikin minuuttia aikaa, mikä pelimaailmassa merkitsee yhtä vuotta. Turhauttavaa katsella, kun uudisraivaajat perustavat tien varteen lähiöitään samaan aikaan, kun rakennusinsinööri vasta pohtii pädi kädessä lopullista linjausta. Samalla kilpaileva kuljetusyritys on jo perustanut kaupunkien välille rautatien.

Tekoäly ei ole toistaiseksi loistanut missään kohtaamassani pädipelissä ja niin on tässäkin. Aggressiiviset kilpailijat yhdessä ohikiitävän ajan kanssa tekevät suuremmista rakennusprojekteista turhauttavia. Hyvä kehitys olisi luoda peliin jonkinlainen hidastetun ajan rakennusmoodi tai edes suunnittelutila, jolloin kokonainen peli ei menisi pilalle yhden epäonnistumisen vuoksi. Kyllä. pädin TT:ssä voi todellakin epäonnistua hankkeessa, jolloin lopputuloksena on tyhjä kassa ynnä neuvostotyyliin hieno sähkörautatie ilman käyttäjiä.

Hyvää pelissä on tunnelma. Klassikko näyttää klassikolta ja tuntuu klassikolta. Mikään ei hivele niin paljoa kuin kasvattaa Irlannin maaseudusta urbaani suurkaupunki tai saattaa rautamalmi hyödykkeiksi matkahaluisen väestön nautittavaksi.

Pädin TT perustuu erilaisiin skenaarioihin ja tehtäviin, ei niinkään avoimeen hiekkalaatikkoon, kuten OpenTTD. Tehtävät tuovat TT:iin motivaatiota – ja ennen kaikkea lopettavat pelin ennen niin kutsuttua Tycoon-kuolemaa: aivotonta naksuttelua edestakaisin ja tulosmittarin tuijotusta minuuttitolkulla ilman järjellistä syytä.

 

OpenTTD:lle arvosanaksi kolme tähteä viidestä. Miinustähti erityisesti moninpelin vuoksi.

iPadin Transport Tycoonille arvosanaksi ehdolliset neljä tähteä.

Hyvää jo siitä, että peli on tehty ja sen tunnelma noudattelee vanhaa kunnon TT:a. Ehdot kolmiulotteisuuden vaikeudesta ja pikkuvioista kuten siitä, ettei bussipysäkille voi vetää samalla raitiovaunukiskoja. Jälkimmäinen korjaantunee seuraavien päivitysten yhteydessä. Jos ei, yksi tähti vähemmän.

 

Simutrans

Simutrans on OpenTTD:n lailla avoimen lähdekoodin projekti. Tuorein versio on järjestysnumeroltaan 112.3. Vuonna 1999 alkanut projekti jatkuu edelleen vapaaehtoisvoimin. Peli on saatavilla Linuxille, Macille ja PC:lle. Tablettiversiota ei ole.

Simutransin merkittävin kilpailuvaltti on pelin ytimessä: matkustajilla on päämäärä, eivätkä he astu pysäkille ilman varmuutta pääsystä perille. Myös tehtailla on omat tilausketjunsa, jotka saattavat muodostaa tuhansien ruutujen kuljetukset. Tavaran on liikuttava koko ketjun matkalta ennen kuin tehdas toimii.

Simutrans jakautuu kahteen kehityshaaraan. Itse moottori on pysynyt aika samana vuodesta 2004. Erikoisuus ovat kuitenkin erilaiset grafiikka- ja maailmapäivitykset, joissa itse pelin tarkoitus – tavaran ja ihmisten liikuttaminen – toteutuu.

Maailmapakettien varassa onkin se, millaiseksi oma pelikokemus muodostuu. Suosin abstraktia versiota, jossa kuljetetaan kuution muotoisia palikoita ja perusmatkustajia. Simutransin ns. virallinen paketti on myös kelpo versiointi Transport Tycoonin näköisestä maailmasta.

Iso plussa ovat aktiivisen joukkoliikenneharrastajiston näpräämä yllättävän tarkka kuvaus eri aikakausien liikennevälineistä. Jo 1930-luvulla käytössä on kymmenkunta erilaista linja-autoa, junamalleista puhumattakaan.

Grafiikka ja tunnelma ovatkin Simutransin heikoin puoli. Jos TT on iPhone, Simutrans on keskeneräinen versio Nokia N97 –puhelimen Symbianista. N97:n kokeneet tietävät, mitä tarkoitan. Peli on sanalla sanoen liian insinöörimäinen, mikä on tietenkin aika huvittava arvio tässä kontekstissa.

Simutransin rakentelu ja liikenneverkoston hiominen kasvavan logistisen paineen alla on hauskaa jonkin aikaa, mutta jo muutaman tunnin päästä matkaseuraksi istahtaa liikennesimujen synkkä mörkö: herätys kysymykseen, onko tässä mitään järkeä?

Kehittäjät onneksi lupaavat seuraaviin versioihin tukea skenaarioihin, mikä voi karkottaa Tycoon-kuolemaa hieman kauemmas.

 

Simutransille arvosanaksi neljä tähteä viidestä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Rata- ja tiepalojen" takaisinostohinta todella on yleensä pienempi kuin myyntihinta. Mutta onnistuukohan koskaan pelissä kaiken maailman konjunktuurien luominen ja huomioon ottaminen kuten elävässä elämässä?

Meikäläisessäkin rautatiehistoriassa (saati sitten USA:n vielä värikkäämmässä) on kannattanut tilata oma makuuvaunu "rata- ja tiepalojen" ostamisen varmistamiseksi.
http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texter/prosa/op/...

Moniulotteisuudessa piisaa vielä petraamista?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Puheenaiheeseen liittyvää

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset